Erik Langkjær forsøger at gøre selve livet nærværende i sine malerier – ikke på en stor måde, men ved at fremhæve det store i det små. En menneskelig gestus bliver til poesi i de abstrakte farveklatter, som beskueren selv er med til at vække til live
Erik Langkjær er født i 1967, og udstillede for første gang i 1985. Siden har han produceret, solgt og beskæftiget sig med kunst, sideløbende med at han har studeret både filosofi og psykologi. Dén kombination skaber malerier, der beskæftiger sig med den menneskelige erkendelse og oplevelsen af livet i det store og i det små.
Sanselighed og iagttagelse hos Erik Langkjær
Og hvordan fanger man så den menneskelige erkendelse og oplevelse af dét at være i live? Erik Langkjær maler tit med ét eller flere mennesker som omdrejningspunkt for motivet. Penselstrøgene er delvist abstrakte, og malerierne består af mønstre, strukturer og klatter af farve.
Rum for beskueren
Det skaber rum for beskueren, som er med til at danne meningen af, hvad han eller hun ser. På den måde tager han eller hun del i den samme opmærksomme iagttagelse, som Erik Langkjær gør brug af, når han skaber kunsten.
Nedfælder skønhed og rigdom
Og sanselighed og iagttagelse spiller en stor rolle for Erik Langkjær, når det kommer til at nærme sig livet og male det, som det opleves. Når han maler, oplever han sanseligheden mere intenst, og han forsøger at nedfælde rigdommen og skønheden i maleriet.
Skabelsesprocessen af Langkjærs malerier
Langkjærs malerier bliver til i et spontant billedsprog, der er fyldt med vital livsenergi. Både lysets og livets flygtighed forsøges indfanget, som det opleves. Der er synlig inspiration fra impressionisternes frie penselstrøg og optiske farveblandinger.
Alt i alt skaber Erik Langkjærs filosofi og kunstneriske teknik følelsesfulde billeder, som gør indtryk og kan mærkes, når de sanses. Langkjær forsøger at ramme en “ægte” patos – malerier, som har patos uden at være patetiske.
Herunder ses et par af Langkjærs værker: